Jag är så jävla nyttig!

Jag har tränat mer i Juli månad än under nästan hela året. Detta har resulterat i en viktnedgång på 7,5kg. Så jäkla skönt när man hoppar och lite lättare att springa med.
Sen har ju maten spelat in en hel del kan jag lova. Ikväll efter löprundan så åt jag kokt potatis och makrill i tomatsås. Jag hade inget annat hemma, haha =p Inte världens godaste kan jag lova men det får duga.

I fredag så var vi inne på Helsingborgsfestivalen. Vi knallade en sväng på stan innan vi bänkade oss vid ölserveringen precis vid scenen. Miss Li spelade först och hon var bra, men grymt tråkig! Vissa band ska inte spela live, så är det bara.
Vi åkte ju dit för att se Joddla med Siv och jäklars vad jag kände mig invandrad då. De är tydligen urskåningar och det där med Skåne och Skånska är ingenting man skojjar om här nere. Under Miss Li så brydde sig inte en jävel men ca 3 sekunder in på Joddlas första låt, Kaj är Gaj, så frågade bordgrannen om jag var sån där Stockholmare. Nej sa jag lugnt och bestämt, jag är från gnällbältet. Jaja allt låter detsamma för oss fick jag höra. Tänkte fälla en dräpande kommentar om att han skulle svälja gröten men var riktigt glad över att jag själv kan urskilja vartifrån i SKåne folk kommer =p



De var jäkligt bra på att få med sig publiken och det är så liveband ska spela.

Igår låg jag på soffan och degade. Käkade en pizza för mina sista kronor innan Måndag. Skitgott men för att stilla mitt samvete satte jag på mp3n och knallade en sväng runtom Ängelholm. Måste ju lära mig hitta överallt, har ju faktist bott här i 3 månader nu! Det blev en sväng runt Hembygsparken och längs med Rönne Å. Genade genom skogen och kom upp på en djurkyrkogård, lite skräckfilms varning där! Hittade ett minizoo innan hag knallade längs ån och hem igen.

Idag tog jag samma sträcka men denna gången med löparskorna på.

På tal om Skånsk patrioism, dessa "budord" får man leva efter nuförtiden:

Skåne du underbara fädernesland!
Du vet att du är från Skåne när..
Du är bara svensk i ditt pass och under Hockey. VM-flaggan är gul och RÖD, inte blå.
Du kallar pommes frittes för stolpa-päror.
Du vet att ålarens och kålahue ska ses som förolämpning och inte alls handlar om mat!
En kraftigt berusad människa är "dyng raug" och denna person tilltalar dig med orden "Va fan glor"u påu, ska du hau po flabben".
Du har skallebank och inte huvudvärk.
Du är bugasprängd och inte mätt.
Du beställer en "cocka" i stället för en "cola"
Allt norr om hallandsåsen e Norrland!
Du kallar chokladdrycken pucko för 08:a.
Du har inte en huskatt utan en bonnakatt.
Du vet att päror inte betyder päron.
Du säger inte groggvirke, du säger blannevann.
Du vet att lättmjölk är röd, mellanmjölk blå och standardmjölk brandgul.
Du grinar när stockholmare vill gräva loss Skåne, de gräver ju bara bort Sverige.
Du grinar = du flabbar.
Grinar och flabbar = skrattar.
Du äter rabbemos till din falukorv.
Du vet att våren har kommit när rapsen blommar.
Zoegas (helst Skånerost) är det enda kaffe du dricker.
Du fattar inte varför folk åker till fjällen, alperna ligger lika nära och backarna är dubbelt så långa.
Hipp Hipp, är det roligaste du någonsin sett på TV.
Någon säger "det var bättre förr" och du tänker "ja, innan 1658 någon gång".
Du vet att pantofflor/pantollor inte är ett par skor. "Tollor" är däremot funktionsdugliga skor du stukade fötterna i som liten.
Du hade kommit på minst ett "bombsäkert" sätt att smuggla in alkohol från Danmark innan din fjortonårsdag.
Någon av dina tre första fyllor grundade sig i för mycket rebenshopen/aperitif (den med fågeln på "den söte, söte, goe,goe)/pepio.
Vokalerna var det svåraste med att lära sig läsa och skriva i skolan - speciellt om du är från Lomma.
Du köper Ramlösa och inte Raaaaamlösa.
Du inte behöver fråga vad en "rullebör" är.
En flaska Skåne akvavit alltid står på bordet vid högtider.
Du inte börjar gråta för att systemet är stängt, för på andra sidan Öresund är det alltid öppet.
Det bara finns ett berg - Kullaberg.
Tomelilla, Skurup, Höör och Klippan är lika självklara i din värld som London och Paris.
Röv inte alls är något vulgärt.
"Räligt" är bara din synonym för något som är fult, otäckt eller äckligt.
"Balle" är en del av rumpan.
Någon säger något som du inte tror på och du utbrister "ah, du snackar".
Du känner dig hemma var som helst i världen bara någon pratar skånska.
Sillamjölk är förolämpning som du antagligen aldrig använder, men om du ser någon som är riktigt klen så vet du att du skulle kunna kalla honom det.
Du blir förvånad att mölla faktiskt kallas för väderkvarn på rikssvenska.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0